طراحی و ساخت راه پله پیچ

ساخت وبلاگ

طراحی و ساخت راه پله پیچ...
ما را در سایت طراحی و ساخت راه پله پیچ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خم فارس شیراز khamfarsco بازدید : 100 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 13:02

همان گوه که پیش تر در مقالات خود ذکر نمودیم، پله یکی از مهم ترین اجزای هر ساختمان و البته در عین حال یکی از پیچیده ترین آن ها است. یک مهندس بایستی بتواند حالت کلی پله های ساختمان را به خوبی در ذهن خود تصور نموده و در اجرای آن به شکل درست و استاندارد بکوشد. اجرای پله به صورت اصولی امری نسبتا دشوار بوده و تنها به کمک نیروی اجرایی بسیار کارآزموده و حرفه ای میسر است.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که اکثر پله های اجرا شده، دارای مشکلات اجرایی هستند. کم تر پیش می آید تا ارتفاع همه پله ها یکسان و یا پله ها همگی به صورت کامل تراز شده باشند. اگرچه این مسائل معمولا با چشم زیاد مشخص نمی گردند، اما به هر حال نشان از سختی اجرای پله دارند. از این رو در این نوشتار می کوشیم تا به صورت کامل، روش اجرای پله را شرح دهیم.

تیرهای شمشیری پله

راه پله شمشیری

همان گونه که می دانید، علی رغم سایر اعضای ساختمان، پله از تیر هایی تشکیل شده است که هر کدام در مجموع دو شکست یا خم شدگی در طول خود دارند. به این تیرآهن ها شمشیری گفته می شود. در تصویر بالا شمشیری های پله را مشاهده می نمایید. در گام نخست بایستی سعی کنیم که الگوی پله را روی دیوار مجاور پله پیاده سازی نماییم. به این عملیات، اصطلاحا «خط کردن پله» گفته می شود. بنابراین مراحل خط کردن پله عبارتند از:

مراحل خط کردن پله

  1. بر روی دیواری که قرار است پله ها در مجاور آن اجرا گردند، یک لایه اندود گچ به صورت مورب با زاویه شیب پله و عرض تقریبی ۵۰ سانتی متر کشیده می شود. این لایه تنها برای علامت گذاری بهتر روی دیوار است و از این رو نیازی به ضخامت چندان زیاد و یا اجرای دقیق ندارد
  2. در مرحله دوم خط کردن پله، ما می بایست کف تمام شده ساختمان یا نقطه ۰٫۰۰ را مشخص کنیم. سپس به کمک مداد قرمز یا ماژیک روی آن علامت گذاری می نماییم. این نقطه، نقطه ی شروع خط کردن پله خواهد بود.
  3. حال که نقطه ی شروع مشخص شد، به کمک تراز دستی یک خط عمودی از نقطه شروع رسم نموده و به اندازه ارتفاع نخستین پله روی خط عمودی جدا می کنیم. بدین صورت سطح ارتفاعی اولین پله به دست خواهد آمد.
  4. به کمک تراز دستی از نقطه به دست آمده یک خط افقی رسم نموده و به اندازه اولین کف پله از آن جدا می نماییم.
  5. همانند دو مرحله ی پیشین، بقیه ارتفاع ها و کف پله ها را مشخص نموده تا به کف تمام شده پاگرد برسیم.
  6. پس از مشخص شدن کف و ارتفاع تمامی پله ها، به کمک یک شمشه با رسم یک خط مورب، لبه زیر تمامی پله ها را به یکدیگر متصل خواهیم نمود.
  7. در گام بعدی به موازات خط رسم شده، خط دیگری به فاصله ارتفاع تیرآهن (یا همان نمره تیرآهن) مورد استفاده برای شمشیری، رسم خواهیم کرد. بدین صورت محل به کارگیری تیرآهن مشخص خواهد شد.

پس از انجام گام های هفت گانه بالا، محل به کارگیری شمشیری مشخص گردید. با انجام این موارد، کار برای اجرای شمشیری بسیار آسان گشت. حال طبق مراحل زیر در صدد اجرای شمشیری برخواهیم آمد:

ساخت الگو و شمشیری پله

در مرحله اجرای پله، می بایست اول تیرآهن شمشیری به صورت مناسب و استاندارد ایجاد گردد. با توجه به وجود دو شکستگی در این تیرآهن، می بایست زاویه این شکستگی ها به صورت مناسب رعایت گردد. برای این منظور، معمولا بایستی از الگو استفاده شود.

طراحی و ساخت راه پله پیچ...
ما را در سایت طراحی و ساخت راه پله پیچ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خم فارس شیراز khamfarsco بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 12:58

انواع راهپله‌ ها

زیرسازی و نصب راهپله‌ها

در صورتی که راهپله‌ ها در طبقات باشند نصب به چند طریق صورت می‌گیرد یکی آنکه طاق راهپله‌ ها قبلاً با تیرچه و بلوک‌، تیر آهن، طاق ضربی یا دال بتن آرمه اجرا شده باشد که در آن صورت دیوار جانبی کنار طاق راهپله بین کف تا پاگرد پایین دو پاگرد را باید با ملات گچ و خاک یا ملات ماسه و سیمان به ارتفاع ۵۰ سانیتمتر اندود نمود و سپس خط پله را روی آنها پیاده و سپس نصب نمود.

اگر راهپله‌ ها سیمانی و موازئیکی بود باید مطابق ابعاد تعیین شده از سمت پایین به بالا نسبت به نصب آنها اقدام نمود. در این حالت راه پله‌ ها باید طوری نصب شوند که کف پله کمی به سمت جلو و حدوداً ۱٪ شیب داشته باشند.

در صورتی که راهپله از موزائیک درجا استفاده شود باید ابتدا زیرسازی آن با بتن انجام و سپس قشر رویی موزائیک شود.

چنانچه کف و قد راهپله نیز از سنگ پلاک و تکیه گاه آن طاق ضربی باشد پس از خط کشی پله روی دیوار، نصب از پایین به بالا انجام می‌شود. ابتدا قرنیز را کار گذاشته و پشت آن را با ملات ماسه و سیمان (دوغاب) پر کرده و برای اینکه قرنیز جابجا نشود از کمی گچ در پای آن استفاده می‌شود پس از گیرش دوغاب، گچ باید به طور کامل جمع آوری شود قرنیز پله باید کاملاً قائم و تراز نصب شوند سپس سنگ کف پله روی آن که ضخامت آن حداقل ۳ سانتیمتر است بر روی آن نصب می‌شود. سنگ کف پله حدوداً باید ۱٪ شیب داشته باشد می‌توان جلوی سنگ کفپله را گرد کرد که تیزی آن گرفته شود.

راهپله‌های بتنی

اگر راه پله به صورت بتن آرمه و همراه با دال اجرا شود در آن صورت پس از آرماتورگذاری و قالب بندی و بتن ریزی به صورت پله‌ای اجرا می‌شود فقط باید به این نکته توجه داشت که بعداً روی این پله چه چیزی نصب می‌شود تا پیش بینی‌های لازم صورت پذیرد.

  • فضای بین طاق و راهپله باید با ملات ماسه و سیمان و بتن کاملاً پر شود.
  • به هیچ عنوان برای نصب راه پله در پشت کار نباید از گچ استفاده نمود.
  • در صورتی که راهپله موزائیکی پیش ساخته باشد پس از نصب حداقل تا سه روز نباید روی آن رفت و آمد کرد.
  • در صورتی که راهپله موزائیکی درجا باشد بعد از گذشت ۱۴ روز می‌توان روی آن رفت و آمد کرد.
  • راه پله‌ های تیشه کاری شده یا کلنگی در فضای باز باید هر چند سال یک بار دو باره تیشه و یا کلنگی شوند.

پله‌ های فلزی بعد از نصب، باید کاملاً تمیز و سمباده زنی شوند و پس از پوشش توسط ضد رنگ باید با رنگ روغنی رنگ آمیزی شوند

طراحی و ساخت راه پله پیچ...
ما را در سایت طراحی و ساخت راه پله پیچ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خم فارس شیراز khamfarsco بازدید : 70 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 12:57

یکی از مهمترین دلایل استفاده از راهپله گرد بدون شک زیبایی بی نظیر این راهپله ها و اثر شگفت انگیز پله بر روی محیط اطراف خود می باشد. از همین رو است که از زمان های گذشته در اکثر قصرها و عمارات از این راهپله ها استفاده می شد و امروزه هم در فضای داخلی و خارجی بسیاری از هتل ها و ویلا های دوبلکس از این پله ها استفاده شده است.دلیل دیگر انتخاب این پله ها محدودیت در فضای اجرای پله است زیرا فضای اشغال شده در پله های گرد از پله معمولی همواره کمتر می باشد.

راه پله گرد به چه صورت دسته بندی می شود؟ مزایا و محدودیت های مدل های مختلف راه پله گرد چیست؟
انواع راه پله های گرد و راه پله مارپیچ:

راه پله دو محور باکس و راه پله ورقی ، راه پله زیر محور تک، راه پله دوبل و کناری، محور مرکزی ساده و برش خورده، راه پله تک محور کنسولی و راه پله تیرآهنی(راه پله طاق ضربی).

  1. راهپله دو محور باکس
    کاربرد : راه پله های با شعاع زیاد و عموماً با کاربرد تجاری و یا کاربرد مسکونی برای یک ساختمان بزرگ
    محدودیت ابعاد : شعاع داخلی راه پله بهتر است از 55 سانتی متر کمتر نشود
  2. راهپله دو محور ورق
    کاربرد : راه پله های با شعاع زیاد و عموماً با کاربرد مسکونی، این راه پله یک راه پله اقتصادی می باشد
    محدودیت ابعاد : شعاع داخلی راه پله بهتر است از 55 سانتی متر کمتر نشود
  3. راهپله زیر محور
    کاربرد : راه پله ای بسیار شیک و مدرن بدون محدودیت در کاربرد، مناسب برای انواع محیط با اندازه های مختلف، این مدل به ویژه در شرایطی که راه پله بایستی به صورت مرکب (اتصال چرخشهای گوناگون) اجرا شود ایده آل است.
    محدودیت ابعاد : شعاع داخلی محور راه پله نباید از 85 سانتی متر کمتر شود
  4. راهپله تک محور کنسولی
    کاربرد : راه پله های با شعاع کم و عرض کم کف راه پله، جایگزین مناسبی برای راه پله های محور مرکزی ساده و محور مرکزی برش خورده هستند، مناسب برای گرفتن تکیه گاه میانی
    محدودیت ابعاد : شعاع خارجی راه پله نباید از 70 سانتی متر کمتر شود، عرض راه پله بهتر است از 90 سانتی متر بیشتر نشود
  5. راهپله محور مرکزی ساده (مارپیچ یا راه پله فرار)
    کاربرد : راه پله های با شعاع بسیار کم بیشتر با کاربرد تجاری و یا کاربرد مسکونی برای رفتن به شاه نشین یا بهارخواب
    محدودیت ابعاد : شعاع خارجی راه پله نباید از 75 سانتی متر کمتر شود
  6. راهپله محور مرکزی برش خورده
    کاربرد : راه پله های با شعاع کم و عموماً با کاربرد تجاری
    محدودیت ابعاد : شعاع خارجی راه پله نباید از 95 سانتی متر کمتر شود
  7. راهپله تیرآهنی (طاق ضربی یا بنایی)
    کاربرد : در صورتیکه کارفرما اصرار به راه پله های غیر دکوراتیو دارد اجرا می شود
    محدودیت ابعاد : شعاع داخلی راه پله نباید از 55 سانتی متر کمتر شود

بهترین زمان برای سفارش راه پله گرد، کدام مرحله از ساخت پروژه ساختمان می باشد؟
بهترین زمان بعد از پایان بتن ریزی سقف و قبل از شروع نازک کاری می باشد.  ( البته اگر ساختمان بتنی باشد بهتر است که قبل از بتن ریزی سقف محل قرار گیری راه پله معلوم گردد تا ورق های اتصال راه پله گرد در سقف جایگذاری شود، اگر این مسئله رعایت نشود میتوان راه حل های دیگری ارایه داد، اما این امر مستلزم هزینه بیشتر می شود)

فضای مورد نیاز راه پله گرد چقدر باید باشد؟
در مقایسه با راه پله های معمولی، فضای اشغال شده توسط راه پله های گرد کمتر است و این مقدار به عواملی همچون ضخامت سقف و نوع راه پله بستگی دارد و باید راه پله به نوعی ساخته شود که اصطلاحاً راه پله سر گیر و سر ترس نباشد.به عنوان مثال فضای استاندارد مورد نیاز برای اجرای یک راه پله محور مرکزی یک محیط 2×2 بوده  اما در شرایط خاص اجرای این راه پله در فضای کمتر نیز ممکن می باشد.

چرا از راه پله گرد و راه پله مارپیچ در ساختمان استفاده می شود؟

یکی از مهمترین دلایل استفاده از راه پله گرد بدون شک زیبایی بی نظیر این راه پله ها و اثر شگفت انگیز راه پله بر روی محیط اطراف خود می باشد. از همین رو است که از زمان های گذشته در اکثر قصرها و عمارات از این راه پله ها استفاده می شد و امروزه هم در فضای داخلی و خارجی بسیاری از هتل ها و ویلا های دوبلکس از این راه پله ها استفاده شده است.دلیل دیگر انتخاب این راه پله ها محدودیت در فضای اجرای راه پله است زیرا فضای اشغال شده در راه پله های گرد از راه پله معمولی همواره کمتر می باشد..

طراحی و ساخت راه پله پیچ...
ما را در سایت طراحی و ساخت راه پله پیچ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خم فارس شیراز khamfarsco بازدید : 84 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 12:56